Met de Direct Hair Implantation (DHI) methode is er steeds meer mogelijk op het vlak van haartransplantaties. De innovatieve behandelmethode brengt bovendien veel voordelen met zich mee. Duygu Sahan, senior consulent van Hairtec Haarkliniek, ziet een markt die daarom steeds meer richting DHI groeit.
Kun je toelichten wat een DHI-behandelmethode precies inhoudt ten opzichte van andere vormen van haartransplantatie?
“De meest gangbare methode op dit moment is door middel van een mesje (van staal of Saffier) incisies in de hoofdhuid te maken, waarna met een pincet de haarzakjes worden geplaatst. Het nadeel van deze methode is dat de hoofdhuid en bloedvaatjes beschadigd worden, waardoor het herstel minimaal een jaar duurt. Met DHI worden de haarzakjes met behulp van een hol naaldje direct in de hoofdhuid geplaatst. Daardoor is er nagenoeg geen schade aan de hoofdhuid en door de techniek is het ook mogelijk om de haarzakjes veel dichter naast elkaar te transplanteren.
Het resultaat oogt door de hogere haardichtheid veel natuurlijker. Daarnaast zie je na een aantal dagen al een herstelde hoofdhuid. Dat kan bij andere behandelmethodes – waarbij je in iemands hoofdhuid snijdt – soms maanden duren. Tot drieduizend grafts, oftewel haarzakjes, kan een haartransplantatie zelfs gedaan worden zonder de bovenkant van het hoofd te scheren. Dan scheren we alleen de zijkanten en achterzijde op; alsof je naar de kapper bent geweest. Dus bij kleinere aandachtsgebieden (zoals alleen de inhammen of de kruin) zie je dat mensen graag voor deze ongeschoren optie kiezen.”
Hoe is de toenemende populariteit van haartransplantaties te verklaren?
“Klinieken zien een verdubbeling van haartransplantatie-patiënten ten opzichte van vijf jaar geleden. Dat is deels te verklaren omdat de toegankelijkheid in Nederland veel groter is door het aanbod van professionele haarklinieken, zoals Hairtec. Daarbij is het taboe op haartransplantaties vergeleken met tien jaar geleden een stuk kleiner. Heel veel BN’ers laten ook haartransplantaties doen en praten er openlijk over.”
Op basis van die BN’ers lijkt het ook alsof haartransplantaties steeds meer in trek zijn onder een jongere doelgroep. Ik zie YouTubers, vloggers, voetballers…
“Dat is zeker zo. Het schoonheidsideaal op social media speelt daarbij ook een rol. Haartransplantaties zijn mainstream geworden en hebben een plek gekregen binnen de cosmetische chirurgie. Maar er zijn ook zeker patiënten die het proberen te verhullen en juist om die reden voor DHI kiezen.”
Waarom kiezen ze dan specifiek voor DHI als behandelmethode?
“Omdat het haar zo dicht op elkaar wordt geplaatst en zo natuurlijk is, kun je nagenoeg niet zien dat er een haartransplantatie heeft plaatsgevonden. Daarnaast zie je bij DHI veel sneller resultaat en kun je na een week gewoon weer aan het werk. Dat geeft veel mensen het duwtje in de rug om voor een haartransplantatie te kiezen. Aan nieuwe patiënten leggen we op een objectieve manier de voor- en nadelen uit van zowel de oude methodes als DHI. Na dat gesprek zie je dat 90-95 procent kiest voor DHI. We zien daarmee dat de markt steeds meer richting DHI groeit.”