Het Nederlandse uitgaansleven staat op een keerpunt in de strijd tegen gehoorschade. Het nieuwe convenant stelt geluidsniveau, geluidsmetingen, gehoorbescherming en bewustwording centraal.
De recente ondertekening van het Vierde Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek brengt Nederland aan de vooravond van belangrijke verandering. Het convenant heeft een directe impact op het Nederlandse uitgaansleven. De overeenkomst herziet de geluidsmetingen, beschikbaarheid van gehoorbescherming en voorlichting aan bezoekers voor evenementen en locaties waar versterkte muziek de primaire activiteit is. Het aanscherpen en uitbreiden van het convenant is een reactie op de toenemende zorgen over gehoorschade onder jongeren.
Horen en voelen
De maximale geluidsdruk van 103dB wordt na veel landelijke discussie niet verlaagd, en de onderwerpen gehoorbescherming en voorlichting zijn prominenter aanwezig. “Dat heeft met het behoud van de beleving te maken” stelt Van Dijk, eigenaar en CEO van NOIZEZZ. “Een muziekbeleving hoor je niet alleen, die voel je. Wanneer je goede oordoppen met muziekfilter draagt, gaat de beleving niet verloren terwijl je wel goed beschermd bent. Zo kan je langer genieten van je favoriete artiest, zonder dat je thuiskomt met hoofdpijn en een piep in je oor.”
Een drankje en oordoppen graag
In reactie op het convenant worden nieuwe oplossingen verkend om gehoorbescherming toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Zo introduceerde NOIZEZZ dit jaar nieuwe festivaloordoppen uit reststromen. “Oordoppen met muziekfilter moeten net zo makkelijk te verkrijgen zijn als een drankje”, aldus Van Dijk. “Het omarmen van de hoge geluidsniveaus bij muzikale evenementen en dus gebruik van gehoorbescherming is een kwestie van tijd” zegt Van Dijk: “Toen we in 1975 een veiligheidsgordel in de auto gingen dragen, was dit ook even wennen”.
Maak het makkelijk
De laagdrempeligheid en vindbaarheid van gehoorbescherming dragen bij aan de preventie van gehoorschade. Gehoorbescherming dient niet alleen op locatie, maar ook bij ticketverkoop te worden aangeboden. Zo is gehoorbescherming uit een vendingmachine wat betreft Tomas de Goeij, de directeur van Junea, meer dan alleen maar een oplossing. “Het gaat om de integratie van gehoorbescherming in de totale evenementervaring,” legt de Goeij uit. “Stel je voor dat je je oordopjes al reserveert bij het kopen van je toegangskaartje en ze simpelweg ophaalt bij een machine op locatie. Dit is de eerste stap in een groter plan om gehoorbescherming op een nog veel bredere schaal aan te bieden.”
Jong geleerd, oud verstaan
De nadruk ligt ook op het informeren en voorlichten van jongeren. “Vroegtijdige bewustwording van de risico’s van harde muziek, legt een fundament voor gezondere toekomst van het gehoor.” Aldus de Kwaasteniet, eigenaar van DeBesteSchoolfeesten. Zijn organisatie zette óók een handtekening onder het convenant, en trekt hiermee de kar als het op veilig feesten onder jongeren aankomt.DeBesteSchoolfeesten ondersteunt middelbare scholen bij de organisatie van schoolfeesten, open dagen en diploma-uitreikingen. Bij de schoolfeesten letten zij op het volume en bieden ze betaalbare gehoorbescherming met muziekfilter aan. “De eerste ervaring met oordoppen moet gelijk goed zijn” voegt de Kwaasteniet toe. “Daarom is het belangrijk om comfortabele oordoppen met een filter aan te bieden en zeker geen gele schuimpjes.” Van Dijk voegt daar aan toe: “Klinkt als muziek in mijn oren! Jong geleerd is oud verstaan.” Hij blijft zich inzetten voor het verder verlagen van de drempel om gehoorbescherming te gebruiken en ze steeds makkelijker verkrijgbaar te maken.
Meer informatie
Voor meer informatie over gehoorbescherming verwijst de gehoorbeschermingsfabrikant naar de websites www.noizezz.eu en www.earbeanz.nl