Een hoortoestel krijgen is misschien niet iets om naar uit te kijken. Toch wordt met de digitalisering van de gehoorzorg het aanmeten van hoortoestellen makkelijker en minder spannend.
Jeff Duyndam is KNO-arts en behandelt onder andere oorproblemen bij kinderen en volwassenen. “Gehoorverlies kom ik dagelijks tegen. Dat kan ontstaan vanwege slijtage en ouderdom maar het komt ook voor bij jonge mensen, bijvoorbeeld bij een ontsteking of een beschadiging aan het trommelvlies.” Duyndam ziet in zijn praktijk patiënten die vanaf de audicien zijn doorgestuurd. “We beoordelen dan de uitwendige gehoorgang, het trommelvlies en het middenoor, en als die al gedaan is de gehoortest. Andersom verwijzen wij patiënten door naar de audicien als zij gehoorverlies hebben dat past bij de leeftijd. Dan kan een hoortoestel uitkomst bieden.”
Ontrerechte koudwatervrees
Een hoortoestel heeft ten onrechte vaak het imago van een groot, log apparaat achter het oor, maar dat beeld klopt allang niet meer. Apparaatjes worden steeds kleiner en vernuftiger, het zijn bijna ‘gadgets’ die ook kunnen vertalen of waarmee je zelfs kunt bellen. Duyndam: “Een bril is een volledig geaccepteerd hulpmiddel, maar een hoortoestel nog niet. Als iemand toe is aan gehoorondersteuning is er vaak koudwatervrees: ‘ojee ben ik nu echt oud?’ Daarom lopen veel te veel mensen onnodig lang rond met gehoorverlies.”
Eén van de voordelen van digitalisering in de hoorzorg is dat je op afstand het gehoor kunt meten met een app. Je kunt zelf online een mooi toestel uitzoeken en die thuis, op afstand met de audicien testen en instellen. “Het is fijn om in een thuissituatie te testen. Het scheelt weer een ritje naar de audicien en het is drempelverlagend.” Het meten van het gehoor en het instellen van het apparaat gaat wel met behulp van een audicien, maar die kan op afstand meekijken. “Dit is een ideale oplossing voor mensen die al digitaal vaardig zijn en ‘normaal’ gehoorverlies hebben. Je moet zelf het toestel kunnen aanpassen. Lukt dat niet, dan kun je alsnog een fysieke afspraak maken in de winkel.”
Financieel toegankelijker
Een ander voordeel van digitalisering is dat het snijdt in de kosten. Winkels die niet open hoeven omdat veel op afstand geregeld kan worden: dat scheelt geld. Duyndam: “Ik zie vaak patiënten die bij een audicien een fantastisch toestel hebben gevonden dat precies bij ze past, maar die ze niet kunnen betalen omdat het niet wordt vergoed door de verzekering. Dat voelt oneerlijk. Digitalisering maakt ook dit soort hoge categorie toestellen bereikbaar voor een grotere groep.”
Overigens blijven de traditionele audiciens en de KNO-arts gewoon bereikbaar. “Voor mensen met complex of atypisch hoorverlies blijft de traditionele audicien favoriet. En ook de samenwerking tussen de KNO-arts en audicien blijft gewoon bestaan. Maar voor patiënten van 60 of 70 jaar met ‘normaal’ gehoorverlies biedt digitalisering veel voordelen. De toestellen worden steeds kleiner en fijner, en met digitalisering krijgt de patiënt een gevoel van regie: je kunt zelf de toestel aanpassen of even een batterijtje vervangen.”